Ugrás a fő tartalomra

KÖNYVAJÁNLÓ Agatha Christie: A titokzatos stylesi eset (Hercule Poirot 1.)

Sziasztok!

Körülnéztem a blogon, és rájöttem, hogy már hónapok óta nem tettem ki semmit, ami Agatha Christie. Szerintem ez botrányos. Igaz, mostanában nem is olvastam tőle sok mindent, ugyanis egyszerűen nem volt érkezésem arra, hogy azt olvassam, amim van. Mármint a saját könyveim közül nem igen válogathattam, hiszen a könyvtáriakat záros határidőn belül kellett kivégeznem. Nemrég azonban sikerült újraolvasnom a saját kis gyűjteményem egyik darabját, méghozzá az első Poirot regényt.

" - Titokban mindig is arra vágytam, hogy detektív legyek!
- Igazi... a Scotland Yardnál? Vagy Sherlock Holmes?
- Ó, csakis Sherlock Holmes!"



Információk

Az író

Agatha Christie, a krimi koronázatlan királynője 1890-ben látta meg a napvilágot. 1912-ben megismerkedett első férjével, Archibald Christie-vel, akivel 1914-ben összeházasodtak. Egy gyermekük született, Rosalinda Margaret Clarissa Christie, 1919. augusztus 19-én.  A háború alatt kórházakban segédkezett. 1926-ban Archibald bejelentette, hogy válni akar, ugyanis beleszeretett egy máAznap este Agatha eltűnt. Azonnal kutatást indítottak utána, amely tizenegy napig semmilyen eredménnyel nem járt, mikor is egy yorkshire-i hotelben azonosították az írónőt, ahová Mrs. Teresa Neele néven jelentkezett be. Az orvosok amnéziát diagnosztizáltak, ám eltűnésének oka még ma is kétséges. Egyesek szerint idegösszeomlás kapott, mások szerint csak férjét akarta bosszantani. Akárhogy is legyen, 1928-ban elvált Archibaldtól. Két évvel később találkozott Max Mallowan-nel, egy fiatal régésszel, akivel nemsokára össze is házasodott. Christie gyakorta segédkezett férjének a közel-keleti ásatások során.
sik nőbe, bizonyos Nancy Neele-be, akivel még azon a hétvégén el is utaztak. 

1976. január 12-én halt meg Wallinfordban.

Írói munkásságát mai napig nagyra becsülik, művei világhírűek. Könyveinek legismertebb alakja Hercule Poirot, a belga magándetektív, illetve a viktoriánus vénkisasszony Miss Marple.

A könyv

Eredeti cím: The Myterious Affair at Styles
Szemszög: E/1
Korhatár: 12+
Kategória/Műfaj: krimi
Kiadó: Európa
Eredeti kiadás éve: 1920
Magyarul megjelent: 2006, 2011
Fordította: Dezsényi Katalin
Ár: ? 
Oldalszám: 258
Molyértékelés: 89% (359 szavazat)
Fülszöveg:
"Hastings kapitány az első világháború alatt harctéri sebesüléséből lábadozva találkozik John Cavendish-sel, aki meghívja anyja stylesi kúriájába. Mrs. Cavendish, amióta Hastings nem találkozott vele, Mrs. Inglethorp lett, családja nagy bánatára. Szerintük Mr. Inglethorp egyszerű hozományvadász. A leghevesebben a hűséges társalkodónő, Evelyn Howard gyűlöli, annyira, hogy egyszer csak összevész Emily Inglethorppal és otthagyja a házat. Mielőtt elutazna, Hastings kapitány gondjaira bízza volt munkaadóját. „Ezek itt mind hiénák…”, mondja. És nemsokára Mrs. Inglethorpot megmérgezik. Természetesen gyanúsítottban nincs hiány. Ekkor lép színre először Hercule Poirot, a belga menekült, volt rendőr, akit Mrs. Inglethorp fogadott be hat honfitársával együtt. Agatha Christie első krimije."
A kötet Poirot mester címmel is megjelent. 

A véleményem


A történet

Poirot első, Angliában terítékre kerülő ügye nem is kaphatott volna méltóbb helyet a stylesi kastélynál. Egy igazi, fényűző, angol kastélyról beszélünk, amelynek feje egy régimódi asszonyság. 1916-ban járunk, a ház még nyüzsög a cselédektől és az öltönyös, modoros lakóktól. Christie tőle megszokott egyszerűséggel vezet be minket az egyre sűrűsödő rejtélyek szőtte világba, hogy elvarázsolhasson találékonyságával és keresetlen őszinteségével.

Nem esne nehezemre elfogultnak lenni vele szemben, hiszen ő a kedvenc írónőm, aki tisztelek és csodálok egyszerre, de azért próbálok objektív maradni. (Mintha ez egyetlen könyvnél is sikerülhetne...) Christie-nek egy nagyon korai művéről beszélünk, amelyben először jelenik meg az egyik leghíresebb detektívje Hercule Poirot és társa Hastings kapitány.

"Túlságosan szabadjára ereszti a képzeletét. A képzelet jó szolga, de rossz gazda. Mindig a legegyszerűbb magyarázat a legvalószínűbb."

Mivel nem először olvastam ezt a regényt, arról nem nyilatkozhatok, hogy tudtam-e vagy sem, ki a gyilkos, de azt kijelenthetem, hogy pusztán az élvezet kedvéért is megérte ismét átrágni magam rajta. Hiába tudtam a végkimenetelt, a detektív módszere és a jól ismert mellékszálak továbbra is lenyűgöztek. Izgalmas volt, annak ellenére is, hogy a valódi feszültséget már nem a gyilkosság és a gyilkos elfogására tett kísérleteket okozták. 

A karakterek

Poirot-ról és Hasintgsről nem szeretnék sokat írni, hiszen az ő alakjukat lehetetlen pár mondatban kielemezni. (Higgyétek el, tényleg készül egy bejegyzés erről, csak nagyon lassan.) Azt viszont szeretném elmondani, hogy mennyire látszik, hogy mennyire képlékenyek voltak még az elején mindketten. Poirot sokkal szeleburdibb, vidámabb és excentrikusabb volt, mint a későbbi regényekben, míg Hastings, bár már akkor is hiszékeny volt meg a nőkkel sem járt sose jól, sokkal butábbnak és határozatlanabbnak tetszett. 

Nem szeretném most minden szereplő jellemét bemutatni, de azt megjegyezném, hogy Miss Howard az egyik legérdekesebb karakter, akivel valaha találkoztam. Határozott, szókimondó, éles eszű, miközben van benne valami harsány, és bármilyen furán hangzik is, már-már taszító báj, ami teljesen összeegyeztethetetlen a kinézetével és a korával. A logikája kikezdhetetlen, a fellépése kimondottan magabiztos. Nem arról van szó, hogy szimpatikus vagy hogy szeretem. Egyszerűen látok benne fantáziát. 

Ki olvassa el?
- Christie-rajongóknak kötelező
- aki szereti a krimiket
- akit érdekel a pszichológia
- aki az első világháború alatt játszódó történetet keres
- aki véletlenül megszállottja a belgáknak
- aki szereti a csavaros történeteket

Köszönöm, hogy elolvastátok a bejegyzésemet! Ti mit gondolt erről a könyvről? Ki számotokra A Felejthetetlen Karakter? Melyik olvasmányotokban szerepel? Véleményeiteket, gondolataitokat, észrevételeiteket írjátok meg kommentben!
Üdv: Kriszti :) 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

15 dolog, amit csak az Odaát fanok értenek

Sziasztok! Mostanában méltatlanul hanyagoltam a Sherlockot és az Agymenőket is (oh, istenem, ne tudjátok mekkora bűntudatom van emiatt. még a 9. évadot sem láttam, pedig mióta kijött már!), viszont annál több időm volt az Odaáttal foglalkozni. Összeszedtem hát néhány dolgot, amit tényleg csak azok érthetnek, akik nézik a sorozatot, illetve amelyek kiakasztanák azokat, akik nem. Tulajdonképpen sírva rohannának szentelt vízért meg papért, hogy na akkor kezdődjék az ördögűzés, míg mi halálos nyugalommal várnánk, míg a két Winchester vagy a Pokol Királya meg nem jelenik reverendában. A szívetek mélyén ti is tudjátok, hogy nem túlzok...

Sherlock Holmes összes ingyen

Sziasztok!  A mai bejegyzésben szeretnék segédkezet nyújtani mindenkinek, aki Sherlock Holmes rajongó, és sajnos nincs lehetősége arra, hogy megszerezze Doyle eme gyűjteményét (Hogy ki adhatta el ezt a kincset, nem tudom, de ezúton is megragadnám az alkalmat, hogy köszönetet mondjak érte.) Ennek a második kötetét azonban már tényleg nem lehet sehol sem megtalálni, ami szerintem nemcsak engem kerget őrületbe. És az még csak hagyján, hogy egybe nem lehet megkapni ezeket a novellásköteteket, de önálló kiadásban sem fellelhető egyik sem. (Na jó, ez nem teljesen igaz: A sátán kutyája című ismert darabot meg lehet venni, de A félelem völgyét már nem, továbbá a Sherlock Holmes esetnaplóját és a Sherlock Holmes: Az utolsó meghajlást sem.) . Úgy sejtem, ilyenből akad bőven, ugyanis én speciel tűvé tettem az egész világot a Sherlock Holmes összes története I. című darabért, és így is egyetlen egy darabot találtam belőle, méghozzá antikváriumi példányt. Miután hónapokig gyötrődtem azon, h

100 kérdés TAG

Sziasztok! Most egy kimerítően hosszú és nehéz taggel jöttem, gondolván, szeretnétek megtudni rólam olyan információkat, hogy éppen mit hallgatok, vagy hogy láttam-e már szellemet. Ugye izgatottak vagytok? Én mindenképpen, hiszen soha nem akartam elárulni nektek, hogy három év múlva tizenkilenc leszek. (Hallom a döbbent kiáltásokat.)